Monday, February 7, 2011

The Master whose aims cannot be apprehended


Timeline of Jewish Thought (source: Maimonedes)

From Guide of the Perplexed, by the Rambam, Rabbi Moshe ben Maimon (Maimonedes):

Praise be to the Master of the Will whose aims and wisdom cannot be apprehended! (1:2) 

Glory then to Him who is such that when the intellects contemplate His Essence, their apprehension turns into incapacity; and when they contemplate the proceeding of His actions from His will; their knowledge turns into ignorance; and when the tongues aspire to magnify Him by means of attributive qualifications, all eloquence turns into weariness and incapacity. (1:58)

Reprinted from The Guide of the Perplexed, translated beautifully into English by Israeli academic Shlomo Pines.


the Rambam's signature


ישתבח בעל הרצון אשר לא תושג תכלית כוונתו וחכמתו

ישתבח מי בהשקיף השכלים עצמו תשוב השגתם קצור השגה וידיעה וכשישקיפו חיוב פעולותיו מרצונו תשוב ידיעתם סכלות ושכששתדלו הלשונות להגדילו בתארים תשוב כל הפלגת דברים לאות וקצור

הסיבה השנית במציאות מי שאין בו חכמה, מפני שאנשי החכמה הם מעטים מאד. וזה הדבר נתחייב בדרך החכמה האלהית. ואין לומר כאשר חייבה החכמה הראשונית: מדוע היה כך? כמו שאין לשאול: למה היו הגלגלים תשעה, וכוכבי לכת שבעה, והיסודות ארבעה? שאלו כולם והנוהגים מנהגיהם, נתחייבו להיות כך במציאה הראשונה. והנה חכמים ע"ה כבר ביארו זה. ואמר רבי שמעון בן יוחאי על אנשי דורו, ואף על פי שהיו נכבדים רובם (סוכה מה ב): ראיתי בני עלייה והם מועטים: אם שניים הם, אני ובני הם. - רמב"ם, הקדמה למשנה, עמ' ס

מצודת דוד על תהלים צ, יא: "וכיראתך עברתך" - כמו שיראתך נעלמה לדעת איך לירא את ה' כן נעלמה עברתך מלדעת על מה אתה מתמלא עברה וזעם כי לא נוכל להשיגה בימינו המועטים

No comments:

Post a Comment

Thank you for your interest! Please join the conversation:

Discuss with other readers in real-time